ICOANA ZILEI

 

CALENDAR ORTODOX

  

 

 

Sfinții zugrăviți în icoane, modele de urmat pentru tineri

Atelierul de pictură pe lemn din ASCOR Craiova

 

Când vine vorba de artă, îndemânarea nu a fost dată oricui. Doar cel ce are imaginație și talent poate îmbina armonios culorile. Pentru prima oară în Asociația Studenților Creștin-Ortodocși Români din Craiova, un grup de tineri își încearcă măiestria în pictarea icoanelor bizantine pe lemn.

În Asociația Studenților Creștin Ortodocși-Români, activitățile sunt diverse și inedite. Pe lângă Atelierul de metanii, unde tinerii au deprins și meșteșugul realizării cruciulițelor, s-a deschis din luna noiembrie a anului trecut Atelierul de pictură.

A fost de-ajuns o propunere din partea unuia dintre membri și ideea a început să prindă contur, animându-i pe toți. S-a constituit mai întâi grupul, care numără 15 tineri. Au găsit un îndrumător care să le explice pașii, din punct de vedere teoretic și practic, în persoana lui Ionuţ Dumitraşcu, profesor de arte plastice la Colegiul Naţional „Ştefan Velovan” din Craiova. Cu răbdare și perseverență, domnul profesor s-a aflat în fiecare marți seară, preț de două ore, în mijlocul tinerilor, inițiindu-i în tainele pictării icoanelor bizantine pe lemn.

 

Artă și îndemânare în pictarea icoanelor bizantine

 

Alegerea sfântului ce urma să fie pictat în icoană s-a făcut în funcție de evlavia pe care o au tinerii pentru Mântuitorul, Maica Domnului sau sfinții al căror nume îl poartă: Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, Sfântul Nicolae, Sfântul Daniil Sihastrul, Sfântul Alexandru, Sfânta Veronica, Sfânta Teodora, etc.

Până la produsul final, icoana trece printr-un îndelungat proces de pregătire. Alegerea lemnului este o etapă foarte importantă, deoarece suportul trebuie să permită o bună conservare a picturii. Sunt preferabile esențele nerășinoase: chiparosul, platanul, stejarul, teiul, fagul sau palmierul. Lemnul este acoperit cu clei de pește, ca mai apoi să fie așezat tifonul. Levkas-ul sau grundul alb se aplică pe tifon, făcând legătura între lemn și pictură. Urmează desenul propriu-zis, apoi incizarea. Se așază primele straturi de culoare cu tempera, apoi urmează momentul lucrului de precizie (luminozitatea picturii). Carnația este o etapă foarte importantă, în care pictorul trebuie să-și folosească imaginația pentru a se apropia cât mai mult de prototip. Cele mai importante elemente care dau expresivitate sunt chipul și mâinile, necesitând o atenție sporită. Finisarea picturii se realizează spre final, aceasta fiind urmată de vernisare (lăcuirea).

Materialele achiziționate pentru desfășurarea activităților de pictură (lemn, culori, pensule, etc.) sunt de o bună calitate, grație sprijinului oferit de Mitropolia Olteniei, care a încurajat inițiativa tinerilor ascoriști.

După multă muncă și dăruire, tinerii, alături de profesorul lor, au ajuns la etapa lucrului de precizie, în care, prin luminozitate, icoana este pusă în valoare. Odată finalizate, icoanele realizate în cadrul lecţiilor de pictură, vor face obiectul unor expoziţii şi licitaţii.

(Marinela Porneala)